یک تجزیه و تحلیل جدید پیش بینی کرد که روغن ماهی خالص می تواند از وقوع هزاران حادثه ی قلبی عروقی جلوگیری کند

25 مارس 2020 - محققان دانشگاه کالیفرنیا در اروین، با انجام یک تجزیه و تحلیل آماری پیش بینی کردند که می توان از بیش از 70،000 حمله قلبی، سکته های مغزی و سایر عوارض جانبی قلبی عروقی هر ساله در ایالات متحده آمریکا با استفاده از درمان با یک نوع روغن ماهی بسیار خالص به نام icosapent ethyl، پیشگیری نمود.

پرفسور Nathan D. Wong، رهبر این تحقیق و مدیر برنامه ی پیشگیری از بیماری های قلبی در بخش قلب و عروق دانشکده پزشکیUCI ، گفت: چکیده ی این آنالیز آماری که توسط کالج آمریکایی قلب و عروق پذیرفته شده است و قرار است در کنفرانس مجازی "کنگره جهانی قلب و عروق(ACC.20- 28 تا 30 مارس)"، ارائه گردد. این تجزیه و تحلیل با استفاده از داده های مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حاصل از مطالعه ی نظرسنجی سلامت و تغذیه(NHANES) ، انجام شد و معیارهای ورود به این آنالیز از یک کارآزمایی بالینی چند ملیتی به رهبری محققان دانشگاه هاروارد به نامREDUCE-IT ، اقتباس شد، که در ژانویه سال 2019 در New England Journal  منتشر شده است.

مطالعه یREDUCE-IT  نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی تشخیص داده شده یا دیابت که دارای عوامل خطرزای متعدد هستند و سطح تری گلیسیرید خون آنها افزایش یافته و در معرض خطر بیشتری برای حوادث ایسکمیک قرار دارند، با مصرف icosapent ethyl( یک روغن ماهی بسیار خالص)، حوادث قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سكته های مغزی کمتری را تجربه می کنند( 25 درصد کاهش این حوادث). چنین نتایج مثبتی در سایر آزمایشات یافت نشد که به نظر پرفسور وانگ احتمالاً به دلیل مخلوط شدن icosapent ethyl با سایر اسیدهای چرب امگا 3 مانندDHA ، یا به دلیل ناکافی بودن دوزهای مصرفی EPA بوده است.

پرفسور وانگ گفت: "تجزیه و تحلیل ما یافته های آزمایش REDUCE-IT را با تخمین تأثیر بالقوه ی آن بر جمعیت ایالات متحده گسترش داد. با استفاده از معیارهای ورود و نرخ وقایع بیماریهای قلبی و عروقی از آزمایش REDUCE-IT و بکار گرفتن آن برای داده های مربوط به بزرگسالان آمریکایی شرکت کننده در نظرسنجیNHANES ، ما قادر به برآورد تاثیر مفید icosapent ethyl، در پیشگیری از حوادث اولیه و کل حوادث قلبی عروقی در بزرگسالان واجد شرایط( با بیماری قلبی عروقی یا دیابت و عوامل خطرزای متعدد) در ایالات متحده شدیم."

تجزیه و تحلیل پرفسور وانگ، اولین آنالیزی است که یافته های REDUCE-IT را به کل جمعیت ایالات متحده تعمیم داده است.

وانگ گفت: وقتی در نظر بگیرید که برای هر 21 بیمار تحت درمان با icosapent ethyl می توانید از یک حادثه ی قلبی و عروقی جلوگیری کنید، پیامدهای نتایج ما را بهتر درک خواهید نمود.

ایکوزاپنت اتیل،یک اسید ایکوزاپنتانوئیک پایدار خالص (EPA) است که به تازگی توسط اداره ی غذا و داروی فدرال( FDA) همراه با استاتین درمانی با حداکثر تحمل بیمار، برای کاهش خطر بروز حوادث قلبی عروقی در بزرگسالان خاص با سطح تری گلیسیرید بالا تأیید شده است. ایکوزاپنت اتیل، تنها دارویی در نوع خود است که چنین تأثیری دارد، و در حال حاضر با نام "Vascepa®" توسط امارین فارما به بازار عرضه می شود. EPA درمانی همچنین توسط چندین جامعه ی علمی معتبر از جمله انجمن دیابت آمریکا، انجمن قلب آمریکا، انجمن ملی لیپیدها و انجمن قلب و عروق اروپا و انجمن آترواسکلروز اروپا حمایت شده است، آنها این درمان را در رهنمودهای مختلف، بیانیه ها و مشاوره های مختلف خود گنجانده اند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200325131536.htm